JÓ HELY: Budapesti Vasúttörténeti Park
Őszintén bevallom: nem csak a gyerekek élvezték, hogy felszállhattak a Trumanra. Sőt! Szerintem mi, felnőttek még lelkesebben csodáltuk a szénfekete, több mint 73 tonnás gőzmozdony külsejét, belsejét, vörös csillagát.
A Budapesti Vasúttörténeti Park fordítóján körbeforgatott mostrum a MÁV 411-es sorozatú 1947-ben beszerzett amerikai hadimozdonya impozáns látvány, különösen, amikor megindul az ember felé. Nehéz elhinni, hogy fel tud gyorsulni, aztán az, hogy meg is tud majd állni.
Megtudtuk róla, hogy a második világháború idején Amerikában kifejezetten azért gyártották, hogy az európai hadszíntéren hadianyagot meg embereket mozgasson. Állítólag a lehető legkevesebből "hozták ki", direkt azért, hogyha kilövik, minél kisebb legyen a kár. A MÁV háború utáni mozdonyhiányának enyhítése miatt kerültek ezek a gépek a magyar vasút állományába 509 másik társával együtt. Ezeket hívták az akkori masiniszták Trumannak, az akkori amerikai elnökről. Az 510 Trumanból 506 az olvasztóban végezte, három maradt meg mindössze.
A meglovagolt lokomotív Vass Andrásnak köszönheti a megmaradását. A MÁV istvántelki javítóműhelyében dolgozó férfi 21 esztendeje kezdett neki a leselejtezett mozdony felújításának. A szakértelme megvolt hozzá, a kedve is, így a napi munka után kezdődött számára a második műszak, vagyis a Truman restaurálása.
Imádom a belsejét! Tele fantasztikus részletekkel: fogaskerekek, olajoskannák, mutatók, fékező. És a kürt, amire egy ing van akasztva, hogy a kisebbek is elérjék, hiszen a fütyülés a legjobb buli.
Minden, ami vasút
De van még jó pár izgalom a Vasútparkban: lehet lóvasutazni, hajtányt hajtani, sínautózni, fordítón körbefordulni. Meg nézelődni a hatalmas vasparipák között. Persze engem legjobban a csodás faborítású étkezőkocsi nyűgözött le, de a fiúk tobzódtak a mozdonyok között.
Jó móka volt körbemenni a kerti vasúton, pláne, hogy éppen az Európai Kerti Vasutak Találkozójára csöppentünk be. Apák és fiúk robogtak, anyák, nagyik fotóztak.
A hab a tortán a terepasztalok megtekintése volt. Szuper ötletes életképek szórakoztatták a látogatókat, legóból is volt néhány jópofa csendélet. A gyerekeknek természetesen az volt a legnagyobb élmény, hogy néhány percre irányíthatták a modellvonatokat.
Bírom a lelkes felügyelő, jegyszedő, irányító és mozdonyvezető felnőtteket és önkéntes fiúkat, akik ontják magukból a sztorikat és tudnivalókat a vonatokról, terepasztalokról. A lelkesedésük könnyen átragad a laikus bámészkodóra is.
Még azt is képes voltam elfelejteni, hogy a belépő után minden egyes kipróbálás újabb jegyváltások árán működött csak - nyilván nem kevés költség fenntartani a parkot, fejleszteni a terepasztalokat. (Azt az egyet nem tudom könnyen lenyelni, hogy az egyébként belépő nélkül beengedett 4 év alattiaktól és a kötelező kísérő felnőttől is beszedik a pénzt a kerti vasútnál, egy helyért dupla ár - durva pofátlanság.)
Egy szép őszi hétvégi napon érdemes egyszer elmenni a Vasútparkba, a gyerekek aztán úgyis követelik majd, hogy visszatérjünk. Például a Nyugati pályaudvarról induló nosztalgiavonattal.
Vasúttörténeti Park:
Budapest, XIV. kerület, Tatai út 95.
Tel.: (+36 1) 450 1497
Forrás: vasuttortenetipark.hu, stop.hu/kultura/ujra-zotyog-a-vadnyugat-voroscsillagos-mozdonya-fotohenger